Effectieve online advertentiecampagne

5 stappen om een online advertentiecampagne effectief in te richten

Het succes van een online advertentiecampagne wordt niet bepaald door kennis van techniek

Op het moment dat u bepaald heeft met welk doel u online advertenties wilt inzetten is het van belang dat u de online advertentiecampagne op de juiste wijze inricht (lees voor de mogelijkheden het artikel: Mogelijkheden van online adverteren: Hoe succesvol adverteren bij Google, Bing of andere zoekmachines?). Maar waar moet u op letten als u voor het eerst een campagne gaat opstellen? Hoe kunt u uw bestaande online advertentiecampagne verbeteren of uitbreiden? Heeft u voldoende online marketing kennis in huis?

Dit artikel beschrijft de stappen die u moet nemen om een online advertentiecampagne succesvol op te zetten. Hierbij speelt kennis van online marketing een rol, maar is klantgericht denken en het laten aansluiten van de campagne op uw websiteteksten nog veel belangrijker.

Een reclame- en communicatiebureau, dat heel succesvol is in het bedenken en opzetten van marketingacties voor haar klanten, wilde online advertenties inzetten om meer klanten in een andere branche te werven. Nadat de accountmanager en tekstschrijver zich op internet hadden georiënteerd, gingen zij zelf aan de slag.

 Nadat de campagne was ingericht evalueerden ze 4 maanden later wat het effect was. Het had enkele vragen opgeleverd, maar deze waren veelal afkomstig van studenten of bestaande klanten. Daarnaast waren de kosten aanzienlijk en bleek dat in 40% van de periode het vastgestelde budget niet toereikend was.

 Sceptische reacties waren het gevolg, toen de directie besloot om een gespecialiseerd online marketing bureau in te huren. Ze waren tenslotte zelf toch expert in het schrijven en bedenken van marktgerichte strategieën? Dit werd erger toen het online marketing bureau de gehele campagne compleet anders inrichtte en hun websiteteksten veranderde.

Het online marketing bureau bleef echter communiceren. Toen een maand later bleek dat met een kwart van het budget de juiste doelgroep werd bereikt en er spontaan offerteaanvragen binnenkwamen, werd de crux duidelijk. Communiceren op internet vergt een geheel andere benadering en invulling dan traditionele push marketing.

5 stappen om een online advertentiecampagne effectief in te richten

Net zoals bij een advertentie in een magazine is de tekst, vormgeving, boodschap en informatiewaarde van groot belang bij het succesvol opzetten van een online advertentiecampagne. Een online advertentiecampagne verkeerd opzetten kan leiden tot aanvragen, maar als er een verkeerde verwachting wordt gecreëerd of de bezoeker komt niet uit op een pagina die zijn probleem of behoefte beschrijft, dan betaalt u wel voor de klik en laat u de klant vervolgens teleurgesteld afhaken. Dit alles losstaand van het negatieve effect op uw imago.

Het is dan ook van belang om de online advertenties goed op te zetten en om klanten op de juiste wijze te segmenteren. Statistische programma’s om de resultaten te monitoren zijn hierbij een noodzakelijk hulpmiddel.

1. De juiste zoekwoorden achterhalen

Het is van belang dat u de zoekwoorden gebruikt die klanten gebruiken als ze een probleem of behoefte hebben. De zoekwoorden moeten ingaan op thema’s zoals aanleidingen, producttypes of een specifieke informatiebehoefte:

  • Huizen verhuur in Italië betekent dat u zoekwoorden als vakantiehuis, huis, chalet, villa moet gebruiken in combinatie met de plaatsen die veel gezocht worden.
  • ICT oplossingen dient u aan een proces te koppelen, zoals bedrijfsproces optimaliseren, uitbesteden, zorg. Of een concreet probleem, zoals netwerkstoringen, niet werkende printer, server down, netwerkbeheer uitbesteden, etc.
  • Bij verhuur dient u het product te koppelen aan de activiteit die de klant beoogt, zoals aanhangwagen huren, tap huren, etc.
  • Bij consumentendiensten is het probleem vaak de aanleiding. Woorden zoals wc verstopt, serre aanbouwen, huishoudelijke hulp, etc. verklaren het probleem.
  • Bij producten dient u de producttypes te koppelen aan hun toegevoegde waarde, bijvoorbeeld navigatie met filemelding of camera met Carl Zeiss lens.

2. De juiste online advertentie schrijven

De juiste zoekwoorden terug laten komen in een advertentie is cruciaal. Hiermee zorgt u voor herkenning bij de potentiële doelgroep, die de zoekwoorden terug wil zien in de resultaten.

Daarnaast is het van belang dat u de behoefte, aanleiding of het probleem ook laat terugkomen in de teksten.

3. Linken naar de juiste pagina en segmenteren

Vaak komt het voor dat u doorklikt op een link, maar een compleet andere tekst aantreft op de website van de adverteerder. Enerzijds kan de oorzaak liggen in een niet gesegmenteerde campagne. Ofwel: veel zoekwoorden zijn gekoppeld aan één online advertentie. Anderzijds komt de boodschap uit de tekst van uw online advertentie vaak niet overeen met de inhoud van de landingspagina op uw website.

Om dit probleem te voorkomen (en kosten van klikken te besparen) is het van belang dat u de zoekwoorden afstemt op de inhoud van de verschillende pagina’s op uw website.

4. Monitoren van de resultaten

Het is raadzaam om te achterhalen welke zoekwoorden leiden tot de hoogste conversie. Hierbij scoren ‘dure’ zoekwoorden vaak veel lager dan de creatieve combinaties die ingaan op aanleidingen en probleemgebieden.

Een online dienstverlener boekt veel succes met het doorlopend monitoren van de populariteit van zoekwoorden door inzet van slimme tools. Op deze wijze staat dit bedrijf altijd bovenaan op de meest gebruikte zoekwoorden van zoekmachines en behaalt daarmee een optimale conversie bij de online presentatie van zijn dienstverlening.

5. Onderhoud van online advertenties om de concurrentie voor te blijven

Een ervaren dienstverlener van online advertenties die de focus legt op klantbehoeften (niet makkelijk te vinden) zorgt ervoor dat u de ins en outs kent om de concurrentie voor te blijven. Ofwel niet in dezelfde valkuilen trappen en innovatieve acties opzetten via productintro’s, etc.

Door op de hoogte te blijven van de juiste zoekwoorden en het onderkennen van trends zorgt u ervoor dat u uw actie, product of dienst altijd net op tijd voor de concurrentie introduceert.

Selectie van een kundig online marketing bureau als online adverteren niet uw core business is

Of online adverteren succesvol is hangt af de opzet van de advertenties, het onderhoud en de opvolging & afstemming met de andere mogelijkheden van online marketing. U kunt zelf experimenteren met het opzetten van een campagne maar doordat online marketing (wil het succesvol zijn) intensief gemonitord moet worden, is het vaak verstandig om de hulp in te roepen van een online marketing bureau. U profiteert dan van de noodzakelijke kennis en kunt zich volledig bezighouden met de opvolging van de resultaten.

Let erop dat u bij de selectie van een online marketing bureau rekening houdt met de volgende vereisten. Het online marketing bureau moet:

  • In het drukke internetverkeer zelf veelvuldig gevonden worden op naam, merk en dienstverlening.
  • In staat zijn om de juiste bezoekers aan te trekken voor een dienst of product, naast de kunde om dit aantal te verhogen.
  • Klantgericht kunnen schrijven, omdat een mogelijke klant via internet meteen wil lezen wat een organisatie voor hem kan betekenen.
  • Voldoende referenties hebben in concurrerende branches.
  • De mogelijkheden van klantbehoeften monitoren en zichtbaar te maken perfect beheersen.
  • U van trendanalyses kunnen voorzien omdat marktonderzoek naar koopgedrag op internet naast waardevolle trendanalyses concurrentievoorsprong oplevert.

Is online adverteren interessant voor u?

Of adverteren bij Google of andere zoekmachines interessant voor uw bedrijf is, hangt af van de branche waarin u werkzaam bent en het doel dat u voor ogen heeft. Wilt u het artikel nog eens op uw gemak nalezen? Download het gratis artikel dan via het formulier rechts.

Artikel downloaden

Uw naam (verplicht)

Bedrijf (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Meer weten over dit onderwerp? Kijk dan op www.leadrs.nl