Online adverteren levert meer op dan naamsbekendheid
In het artikel ‘Werking van online adverteren’ heeft u kunnen lezen waarom online adverteren steeds populairder wordt en hoe dit in de praktijk werkt. Dat adverteren tot meer naamsbekendheid en bezoekers op uw website leidt is duidelijk, maar dat online adverteren tot nog veel meer kan leiden, is niet altijd bekend.
Om de mogelijkheden te onderbouwen beschrijft dit artikel eerst de verschillen tussen online marketing en traditionele marketing (lees voor een uitgebreidere uitleg ook ons artikel Inleiding online marketing), waarna een opsomming volgt hoe u online advertenties kunt inzetten. Of online adverteren voor uw bedrijf interessant is hangt af van uw product/dienst en online marketing strategie.
Online marketing vs. traditionele marketing
Om de verschillen tussen online marketing en traditionele marketing toe te lichten vindt u hieronder een opsomming van veelgebruikte traditionele marketingmiddelen. Deze worden ingezet voor naamsbekendheid, onderscheiden in de markt, netwerk creëren en het vinden van nieuwe klanten:
- Brochures
- Adverteren in media
- Reclamemateriaal
- Workshops & netwerkbijeenkomsten
- Beurzen en evenementen
- Direct marketing en direct mail acties
- Telemarketing
Toenemend gebruik online marketing
Vaak gebruikt men bij bovengenoemde strategieën de term ‘traditionele marketing’, omdat door het enorm toegenomen gebruik van online advertenties er diverse nieuwe mogelijkheden gekomen zijn om naamsbekendheid te creëren en potentiële klanten te vinden. Voor veel marketing specialisten betekende deze verandering een regelrechte cultuurshock door een andere zienswijze, andere aanpak en vooral geheel nieuwe marketing technieken.
Natuurlijk zijn traditionele marketingmiddelen zoals adverteren in kranten, op radio/tv, sponsoring of netwerkbijeenkomsten zinvol op de lange termijn, maar een factor van twijfel blijft altijd dat de respons en effectiviteit vaak niet direct meetbaar is.
Meetbaarheid bij online adverteren biedt grote voordelen
Online adverteren kunt u zien als een marketingmiddel waarbij u direct de respons, effectiviteit en resultaten kunt meten en bijsturen. Dit is mogelijk omdat de online advertentie software van zoekmachines, opties bevatten om het klantgedrag te monitoren. Ofwel: op het moment dat een internetbezoeker op uw advertentie klikt, kan geregistreerd worden hoe deze internetbezoeker uw website bekijkt en/of hij over gaat tot een informatieaanvraag of het bestellen van een artikel.
Uiteraard beschikt u, naast de conversiestatistieken per bezoeker, ook over algemene rendement statistieken, zoals:
- Het aantal vertoningen van de online advertentie;
- Het aantal bezoekers die doorklikken op de online advertentie;
- Welke zoekwoorden veelvuldig gebruikt worden;
- De kosten per zoekwoord;
- Welke advertentie het meest effectief is;
Deze statistieken zijn ook te gebruiken voor uw traditionele marketing middelen. Bijvoorbeeld door de zoekwoorden uit de statistieken te integreren in uw promotiemateriaal. Een betere input dan de verwoording van uw klanten kunt u niet hebben.
Zo op het oog een perfecte oplossing, want elke ondernemer wenst een volledig zicht op zijn reclamebudget gekoppeld aan de directe opbrengst!
Mogelijkheden van online adverteren en online advertenties
Vaak wordt online adverteren gezien als vervanging voor reclame advertenties in de media. Hiermee worden de talrijke mogelijkheden die adverteren via internet biedt, zeer onderschat. Online adverteren kan namelijk veel breder worden ingezet. We geven u 5 mogelijkheden. Download ons gratis artikel via het formulier rechts indien u ook praktijkvoorbeelden wilt lezen:
1. Naamsbekendheid creëren / Branding
Door gericht te adverteren bij uw doelgroepen is het mogelijk om in een korte tijd uw naam onder de aandacht te brengen via online adverteren.
2. Introducties nieuwe producten of diensten
Heel succesvol blijkt het in de markt zetten van een nieuw product of dienst via online adverteren.
3. Werving en selectie personeel
Het gebruik maken van online advertenties om nieuw personeel te werven kan enorm veel tijd en kosten besparen. Men kan zich voorstellen dat een bedrijf dat op zoek is naar kundig en betrokken personeel de volgende acties onderneemt:
- Vindbaar zijn op internet met een heldere en aantrekkelijke dienstverlening;
- Online wordt er een test uitgevoerd door een verwijzing naar de website, waarbij ook vacature geïnteresseerden voldoende uitgedaagd worden;
- Gesegmenteerd online adverteren zorgt daarbij voor voldoende kwaliteit zowel aan vraagkant als aanbodkant;
- Gevolg: positieve naamsbekendheid voor het bedrijf, immers, men wil investeren in kundig personeel en het bedrijf straalt daarbij dynamiek en vernieuwing uit. Door deze selectieve benadering kunt u de juiste kandidaten verwachten, die u via een online profiel op praktische wijze kunt verwerken.
4. Incidentenmanagement & PR via een online advertentie
Een incident of een PR actie biedt de mogelijkheid om advertenties in te zetten. Als u zorgt dat uw bedrijf bij calamiteiten, zoals storingen of productfouten, vindbaar is in zoekmachines via online advertenties met het probleem of gelijksoortige termen en daarbij een passende dienstverlening biedt, dan bent u spekkoper omdat u dan heel veel verkeer “afvangt”.
5. Online klanten werven
Door de unieke eigenschappen van uw dienst of product te positioneren, kunt u uw doelgroep(en) bereiken en stimuleren tot aankoop of informatie aanvragen. Met name geschikt in een markt waarin online advertenties gemeengoed zijn en de kosten per klik boven de euro uitstijgen.
Is online adverteren interessant voor u?
Of adverteren bij Google of andere zoekmachines interessant voor uw bedrijf is, hangt af van de branche waarin u werkzaam bent en het doel dat u voor ogen heeft. Download het gratis artikel via het formulier rechts voor meer praktijkvoorbeelden.