Werking online adverteren

Online adverteren in de praktijk

Waarom adverteren op internet?

Stel u heeft met uw bedrijf jarenlang al uw kennis en ervaring gestoken in een mooi afgerond product/dienst. Wat een teleurstelling is het dan als uw website met dat mooie product/dienst bij geen enkele relevante zoekterm in de zoekmachines tevoorschijn komt.

Een voorbeeld: u bent een financiële dienstverlener, gespecialiseerd in credit management. Bij zoektermen als incasso advies of debiteurenbeheer blijkt u onvindbaar in Google. Of u verkoopt exclusieve tuinmeubelen, maar niemand die uw site kan vinden op een zoekterm als design tuinmeubelen.

Dit artikel beschrijft waarom online adverteren onmisbaar is als aanvulling op uw zoekmachine optimalisatie werkzaamheden en hoe online adverteren in de praktijk werkt.

Hoe ‘Googelen’ leidt tot meer online adverteren

Het begrip ‘Googelen’ (met kernwoorden op de juiste informatie uitkomen) is bij de meeste internetgebruikers tot dagelijks gebruik verheven. Zoekmachines worden te pas en te onpas gebruikt om relevante informatie op te halen. En op het moment dat u op de eerste pagina van de zoekmachineresultaten staat, krijgt u vanzelfsprekend veel meer aandacht.

Er is dan ook een hele tak (SEO: Search Engine Optimization) binnen de online marketing ontstaan om u te helpen om hoog te scoren in de zoekmachineresultaten. Dit is echter een complex proces waarbij het technische gedeelte (de opbouw en structuur) van uw website en het content gedeelte (teksten, positionering van diensten/producten en een optimale navigatie) nauwkeurig op elkaar moeten worden afgestemd. Dit vereist aanzienlijke (tijds)investeringen, kennis en integratie in uw marketingstrategie.

Online adverteren bij Google, Bing, Marktplaats.nl…

Door de complexiteit van SEO hebben zoekmachines een nieuwe markt gecreëerd, namelijk het online adverteren. Online adverteren is niets anders dan dat u de mogelijkheid wordt geboden om rond de zoekmachineresultaten of in andere interessante kanalen te adverteren.

Op het moment dat u een helder product of dienstaanbod heeft, kunt u ervoor kiezen om te adverteren bij:

  • zoekmachines (bijv. Google, Bing)
  • informatieve websites (bijv. Management Kennisbank)
  • product/dienst gerelateerde websites (bijv. Marktplaats)
  • video’s (bijv. YouTube)
  • social media kanalen (bijv. Facebook, Instagram, LinkedIn)
  • etc.

Dit kan bijzonder effectief zijn, omdat u met online adverteren sneller en/of meer aanvragen en bestellingen van klanten kunt genereren dan puur en alleen uw pijlen te richten op de organische (gratis) vindbaarheid van uw website. Lees voor alle mogelijkheden het artikel ‘Mogelijkheden van online adverteren‘.

Werking van online adverteren bij zoekmachines

Het principe van adverteren bij zoekmachines is eenvoudig:

  • Onder het groeiende aantal informatiezoekers op internet bevinden zich potentiële klanten;
  • Veel bezoekers van websites gebruiken zoekmachines, zoals Google of Bing, om via het gebruik van gerichte zoektermen uit te komen op de door hen gewenste informatie;
  • Als uw bedrijf bij relevante zoektermen (die behoren tot uw dienstverlening) bovenaan staat in de zoekmachines, dan wordt uw bedrijfsnaam niet alleen steeds bekender, maar zullen er een aantal zoekmachinebezoekers ook doorklikken op de advertentie naar uw website.
  • Het spreekt dan voor zich dat de tekst of het beeld van uw advertentie glashelder moet zijn en moet refereren aan uw dienstverlening!

Werking van online adverteren bij informatieve websites

Door het succes van advertenties in zoekmachines bieden steeds meer informatieve websites ook de mogelijkheid om te adverteren rond informatie op hun website. Dit biedt voor u de mogelijkheid om gevonden te worden op relevante thema’s of problemen.

Stel dat u advies en trainingen geeft op het gebied van managementvraagstukken, dan is het interessant om te adverteren op de Management Kennisbank. Wij bieden o.a. de mogelijkheid om een link te plaatsen bij interessante artikelen, banners te plaatsen of een eigen artikel te plaatsen.

Wilt u adverteren bij een informatieve website, dan kunt u contact opnemen met het bedrijf dat de eigenaar is van de website. De mogelijkheden en kosten per website lopen erg uiteen. Het bedrijf kan bijvoorbeeld de optie bieden dat u per klik of conversie betaald, maar het kan ook zijn dat u eenmalig of per maand een vast bedrag dient te betalen.

Werking van online adverteren op een social media kanaal

Afhankelijk van welke doelgroep u wilt bereiken, kan het interessant zijn om één of meerdere social media kanalen op te nemen in uw online marketingstrategie.

Instagram en Snapchat zijn voorbeelden van social media kanalen waar vooral jongere doelgroepen zich bevinden. Deze kanalen bieden ook advertentiemogelijkheden gericht op deze jongere doelgroep. Stel dat u een recruitmentcampagne wilt opzetten voor een jongere doelgroep, dan kan een campagne door middel van ‘GIFjes’ op Instagram succesvoller blijken dan een tekstadvertentiecampagne op LinkedIn.

Download complete artikel

Wilt u ook meer weten over het aandeel van de zoekmachines in Nederland en de overige mogelijkheden van online adverteren (bijv. product/dienst gerelateerde of video websites)? Download dan ons gratis artikel via het formulier aan de rechterkant.

Vragen over de werking van online adverteren?

We kunnen ons voorstellen dat u na het lezen van dit artikel over de werking van online adverteren nog vragen heeft over de toepassing daarvan op uw organisatie. Neem dan gerust contact met ons op. We denken graag met u mee!

Artikel downloaden

Uw naam (verplicht)

Bedrijf (verplicht)

E-mailadres (verplicht)

Telefoonnummer (verplicht)

Meer weten over dit onderwerp? Kijk dan op www.leadrs.nl