Waarom adverteren op internet?
Stel u heeft met uw bedrijf jarenlang al uw kennis en ervaring gestoken in een mooi afgerond product/dienst. Wat een teleurstelling is het dan als uw website met dat mooie product/dienst bij geen enkele relevante zoekterm in de zoekmachines tevoorschijn komt.
Een voorbeeld: u bent een financiële dienstverlener, gespecialiseerd in credit management. Bij zoektermen als incasso advies of debiteurenbeheer blijkt u onvindbaar in Google. Of u verkoopt exclusieve tuinmeubelen, maar niemand die uw site kan vinden op een zoekterm als design tuinmeubelen.
Dit artikel beschrijft waarom online adverteren onmisbaar is als aanvulling op uw zoekmachine optimalisatie werkzaamheden en hoe online adverteren in de praktijk werkt.
Hoe ‘Googelen’ leidt tot meer online adverteren
Het begrip ‘Googelen’ (met kernwoorden op de juiste informatie uitkomen) is bij de meeste internetgebruikers tot dagelijks gebruik verheven. Zoekmachines worden te pas en te onpas gebruikt om relevante informatie op te halen. En op het moment dat u op de eerste pagina van de zoekmachineresultaten staat, krijgt u vanzelfsprekend veel meer aandacht.
Er is dan ook een hele tak (SEO: Search Engine Optimization) binnen de online marketing ontstaan om u te helpen om hoog te scoren in de zoekmachineresultaten. Dit is echter een complex proces waarbij het technische gedeelte (de opbouw en structuur) van uw website en het content gedeelte (teksten, positionering van diensten/producten en een optimale navigatie) nauwkeurig op elkaar moeten worden afgestemd. Dit vereist aanzienlijke (tijds)investeringen, kennis en integratie in uw marketingstrategie.
Online adverteren bij Google, Bing, Marktplaats.nl…
Door de complexiteit van SEO hebben zoekmachines een nieuwe markt gecreëerd, namelijk het online adverteren. Online adverteren is niets anders dan dat u de mogelijkheid wordt geboden om rond de zoekmachineresultaten of in andere interessante kanalen te adverteren.
Op het moment dat u een helder product of dienstaanbod heeft, kunt u ervoor kiezen om te adverteren bij:
- zoekmachines (bijv. Google, Bing)
- informatieve websites (bijv. Management Kennisbank)
- product/dienst gerelateerde websites (bijv. Marktplaats)
- video’s (bijv. YouTube)
- social media kanalen (bijv. Facebook, Instagram, LinkedIn)
- etc.
Dit kan bijzonder effectief zijn, omdat u met online adverteren sneller en/of meer aanvragen en bestellingen van klanten kunt genereren dan puur en alleen uw pijlen te richten op de organische (gratis) vindbaarheid van uw website. Lees voor alle mogelijkheden het artikel ‘Mogelijkheden van online adverteren‘.
Hieronder lichten we 5 voorbeelden van kanalen waar u kunt adverteren nader toe.
1. Werking van online adverteren bij zoekmachines
Het principe van adverteren bij zoekmachines is eenvoudig:
- Onder het groeiende aantal informatiezoekers op internet bevinden zich potentiële klanten;
- Veel bezoekers van websites gebruiken zoekmachines, zoals Google of Bing, om via het gebruik van gerichte zoektermen uit te komen op de door hen gewenste informatie;
- Als uw bedrijf bij relevante zoektermen (die behoren tot uw dienstverlening) bovenaan staat in de zoekmachines, dan wordt uw bedrijfsnaam niet alleen steeds bekender, maar zullen er een aantal zoekmachinebezoekers ook doorklikken op de advertentie naar uw website.
- Het spreekt dan voor zich dat de tekst of het beeld van uw advertentie glashelder moet zijn en moet refereren aan uw dienstverlening!
U betaalt pas voor het adverteren op het moment dat er op uw advertentie wordt geklikt en de bezoeker naar uw site wordt doorgestuurd.
Uiteraard komt bij het opzetten van een online advertentiecampagne meer kijken. Wat alle stappen en valkuilen zijn, kunt u lezen in het artikel: Effectieve online advertentiecampagne, waarin we u 5 stappen geven voor het inrichten van een effectieve advertentiecampagne.
Aandeel zoekmachines in Nederland
In Nederland is en blijft Google nog steeds de belangrijkste zoekmachine. Het martktaandeel van Bing neemt toe, maar dat stijgt harder buiten Nederland. In de UK ligt het aandeel al boven 10% en in Duitsland op 8%.
Google blijft ook nog altijd de grootste zoekmachine op mobiel, ondanks afnemende samenwerkingsverbanden met o.a. iOS.
YouTube is de op 2 na grootste ‘zoekmachine’.
Duckduckgo.nl en Jouwzoekmachine.nl spelen in op de privacy discussie. Deze zoekmachines zijn veelbesproken omdat ze geen privégegevens verzamelen. Duckduckgo.nl was één van de snelst groeiende zoekmachines, maar neemt nog geen aandeel weg bij Google.
Nederland | Desktop | Smartphone | Tablet |
---|---|---|---|
92,37% | 98,41% | 97,27% | |
Bing | 4,63% | 0,41% | 0,48% |
Yahoo! | 1,12% | 0,48% | 0,54% |
2. Werking van online adverteren bij informatieve websites
Door het succes van advertenties in zoekmachines bieden steeds meer informatieve websites ook de mogelijkheid om te adverteren rond informatie op hun website. Dit biedt voor u de mogelijkheid om gevonden te worden op relevante thema’s of problemen.
Stel dat u advies en trainingen geeft op het gebied van managementvraagstukken, dan is het interessant om te adverteren op de Management Kennisbank. Wij bieden o.a. de mogelijkheid om een link te plaatsen bij interessante artikelen, banners te plaatsen of een eigen artikel te plaatsen.
Wilt u adverteren bij een informatieve website, dan kunt u contact opnemen met het bedrijf dat de eigenaar is van de website. De mogelijkheden en kosten per website lopen erg uiteen. Het bedrijf kan bijvoorbeeld de optie bieden dat u per klik of conversie betaald, maar het kan ook zijn dat u eenmalig of per maand een vast bedrag dient te betalen.
3. Werking van online adverteren bij product/dienst gerelateerde websites
Niet alleen informatieve websites bieden de mogelijkheid om een advertentie te plaatsen. Ook websites die producten of diensten aanbieden, bieden vaak de mogelijkheid om te adverteren op hun site.
Marktplaats heeft bijvoorbeeld een website naast Marktplaats draaien, die alleen gericht is op potentiële zakelijke gebruikers: Marktplaatszakelijk.nl. Zij bieden zakelijke gebruikers de mogelijkheid om naamsbekendheid te genereren of hun product of dienst aan te bieden via Marktplaats. Ook voor product/dienst gerelateerde websites geldt: prijzen en mogelijkheden lopen erg uiteen per website. Bij Marktplaats lopen de prijzen van bijvoorbeeld de Media mogelijkheden al uiteen van € 4,- per 1.000 vertoningen voor een Skyscraper banner tot € 55.000,- voor een Homepage Takeover XXL per dag.
4. Werking van online adverteren op een videowebsite
De meest bekende manieren van online adverteren zijn de tekst- en beeldadvertenties. Maar YouTube is met 2,4 miljoen dagelijkse gebruikers in Nederland een online advertentiekanaal dat niet meer over het hoofd gezien mag worden in uw online marketingstrategie.
YouTube biedt u de mogelijkheid om uw bedrijf, product of dienst onder de aandacht te brengen via video’s of zelfs een eigen videokanaal. Maar ook als u niet de middelen heeft om een professionele video te schieten, kunt u gebruik maken van YouTube als advertentiekanaal. Het is namelijk mogelijk om uw advertenties te laten tonen bij relevante video’s, zowel in de video zelf als op YouTube. Video adverteren biedt ook andere betaalmogelijkheden. In plaats van kosten per klik, kunt u bijvoorbeeld betalen wanneer iemand minstens 30 seconden van uw advertentie heeft bekeken.
5. Werking van online adverteren op een social media kanaal
Afhankelijk van welke doelgroep u wilt bereiken, kan het interessant zijn om één of meerdere social media kanalen op te nemen in uw online marketingstrategie.
Instagram en Snapchat zijn voorbeelden van social media kanalen waar vooral jongere doelgroepen zich bevinden. Deze kanalen bieden ook advertentiemogelijkheden gericht op deze jongere doelgroep. Stel dat u een recruitmentcampagne wilt opzetten voor een jongere doelgroep, dan kan een campagne door middel van ‘GIFjes’ op Instagram succesvoller blijken dan een tekstadvertentiecampagne op LinkedIn.
Vragen over de werking van online adverteren?
We kunnen ons voorstellen dat u na het lezen van dit artikel over de werking van online adverteren nog vragen heeft over de toepassing daarvan op uw organisatie. Neem dan gerust contact met ons op. We denken graag met u mee! Of wilt u het bovenstaande artikel nog eens op uw gemak nalezen? Download dan het gratis artikel via het formulier aan de rechterkant.